NIECIATS | QYK O

GHeNT UniversiTy ResearcH Grour on NEws ProbucTion PROCESSES Il

NewsTalk&Text Working Paper Series
Nr. 5, Ghent: April 2009

Lut Lams (Hogeschool-Universiteit Brussel)

Newspapers’ narratives based on wire stories:
facsimiles of input?

THE PURPOSE OF THIS SERIES IS TO PROVIDE AN ELECTRONIC FORUM FOR THE PUBLICATION OF WORK IN PRESS OR IN
PROGRESS. INCLUSION IN THIS SERIES DOES NOT IMPLY THAT THE PAPER CANNOT BE SUBMITTED FOR PUBLICATION
ELSEWHERE. HOWEVER, UPON PUBLICATION ELSEWHERE, THE ISSUE WILL BE WITHDRAWN FROM THE WORKING PAPERS
SERIES AND THE WEBSITE ENTRY WILL BE REPLACED BY A FULL REFERENCE TO THE JOURNAL, BOOK, ETC. WHERE THE
MANUSCRIPT HAS APPEARED. UNLESS THE AUTHOR(S) EXPLICITLY STATE(S) OTHERWISE, WORK PUBLISHED IN THIS SERIES MAY
BE QUOTED WHEN ATTRIBUTED IN THE USUAL WAY.



Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? 2

Abstract

Variation in news narratives can provide the empirical testing ground for investigating news
production processes, such as selecting and adapting input stories from external sources. In taking a
comparative approach this paper maps changes between final newspaper output and original input
supplied by news agencies as well as differences in dealing with the same source material by various
news groups. While some texts are taken over verbatim, others are scrambled, reduced in size or
amended. Reasons for any divergence may be of a purely practical or an ideological nature. If particular
patterns of editorial adjustments are detected with a regular occurrence, it can be assumed that they are
ideologically inspired and/or that fixed editorial preferences or directives are at play. The analysis is
based on a study of language and ideology in news accounts about the Hong Kong transfer of
sovereignty from the British Crown to China in 1997, which as a major international news event
garnered worldwide media attention. For this paper’s purpose I look into a set of foreign news
agencies’ articles adopted by two Taiwanese English-language newspapers, the input versions of which
were retrieved from the Associated Press archives.

Key words:
Editorial intervention, news writing process, discursive practice, domestication, ideological
transformation, news agency input, Taiwanese media, Hong Kong handover

1. Introduction

During a former study into the interplay of language and ideology in the two Taiwanese English-
language newspapers’ coverage of the 1997 Hong Kong transfer of sovereignty from the British Crown
to China!, it appeared that news articles stemming from the same input source differed consistently
between both newspapers. This begged the question where this divergence originated. Somewhere
along the articles’ journey some intervention had to have taken place. Could it be traced to the editorial
process at the various news outlets and if so, which paper was responsible for the amendments? This
could only be answered by retrieving the input articles from the original source, the news agencies. In
the news production cycle an article does indeed follow several steps from the initial draft to the final
version passing through various hands? and very often from international news agencies to national or
local news desks.? This paper is concerned with tracing particular ‘structures of transformation’ (Bruck:
89:117) to investigate how “primary materials are used by newsmakers as sources to build on, process
and deliver” (Jacobs: 99:256). It aims to discuss transformations of texts across ‘intertextual chains of
discursive practices’ (Fairclough, 92).

! Lams (2004) examined all Hong Kong handover news stories, editorials and opinion articles over an eight day period (from 27
June to 5 July 1997) in three English-language papers, namely The China Post (Taiwan), The China News (Taiwan) and The
China Daily (PRC).

2 For a detailed description of the news cycle and the number of people contributing to one story, see Bell 91:44-46.

3 Retracing these steps is far from easy. Problems may already arise at the practical level of approaching news workers who are
forever fighting deadlines, or getting access to the news agencies’ archives, some of which can only be accessed via costly training
sessions. A second problem relates to the technological aspect in the production process, i.e. hard copies of consecutive drafts are
no longer stored. All files are processed electronically without leaving a trace of amendments, at least not in 1997.

NEF

Lams, Lut. (2009). Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? NT&T Working Paper Series,
5, 1-20. Contact and copyright: Lut Lams, Hogeschool-Universiteit Brussel, Belgium. Lut.lams@hubrussel.be.



Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? 3

Since in this study we are dealing with an international event, and a sizeable amount of input from
international wire agencies, the obvious divergence between newspapers within national boundaries
seems not to fit with some of the claims made in the domestication model of global news theory, as
forwarded by Lee et al.(99, 2000, 2001), which holds that international news is often treated as a
variation of domestic themes in consonance with national interests and the foreign policy agenda of
home countries. Most importantly, it is argued that media differences across the ideological divide
within a nation tend to be dwarfed by media differences between nations (Lee et al, 2000). The
findings of my comparative analysis of input and output stories will fine-tune the domestication model
when applied to the English-language media landscape in Taiwan.

This paper first outlines the theoretical framework which combines insights from the field of
pragmatics, critical linguistics, critical discourse analysis with concepts from global media theories,
such as the tension between domestication and globalization. It formulates the central research
question probing into the extent to which categorization processes of ‘us’ and ‘them’ are sustained in
the journey form source text to output text. A second part sheds some light on contextual factors
influencing production processes. It first looks into the wider context of historical and sociopolitical
structures and processes determining the news workers’ ideological lines of vision concerning the
meaning of China and the political status of the island territory Taiwan, as it is precisely in this respect
that divergences between the media outlets emerge. Although the complexity of the problematic
relationship between China and Taiwan cannot be adequately addressed within the scope of this paper,
this section should provide the bare essentials to better understand the sensitivities involved in
language referring to the actors involved in the cross-Strait (or Taiwan Strait) issue.

Following this brief contextualization of the Taiwan Strait issue, a next section sketches the
institutional background of the news organizations, the mission statements of both outlets, and the
organizational context in which the news workers operate. Much insight in journalistic and personal
considerations was provided by interviews with professionals in action. Understanding international
affairs and knowledge about elements of identification themes of their receiving audience are essential
competences in the selection and production of international news information (Clausen, 2005:106).
Furthermore, as Clausen argues, their personal attitudes, values and beliefs have great impact on the
angle and choice of sources (2005:127).

A third part lists some findings of the text analysis conducted on two levels: 1) comparison of
newspaper stories originating from the same source material, 2) comparison of wire input and
newspaper output. In the conclusion, homogenization and domestication theories will be checked
against the findings of the editorial amendments. An answer will be provided to the question whether
these emendations fit the overall ideological picture of both newspapers. Specifications related to the
size of corpus are provided in the introduction to the textual analysis.

1. Theoretical and methodological observations

1.1. Mental scripts and categorization processes in framing reality

NEF

Lams, Lut. (2009). Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? NT&T Working Paper Series,
5, 1-20. Contact and copyright: Lut Lams, Hogeschool-Universiteit Brussel, Belgium. Lut.lams@hubrussel.be.



Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? 4

Media practitioners’ internalized schemata* about (inter)national events and professional journalistic
practices influence news production. For example, the selection of news categories is guided by these
schemata, which provide information as to how aspects of social identity of participants to a certain
event are perceived and/or portrayed based on individual experience of the newsworkers. In addition,
how journalists choose to report a particular media event and what they decide to ignore about it, how
they “frame arbitrary slices from the stream of ongoing activity and make this into meaningful news”
(Goffman, 86:10) reveals much about news agendas and how they are generated by ideological and
wider cultural assumptions. The concept of frame offers a “framework which explains meaning
production in media texts and in social practices as individual and as socially shared knowledge —inner
scripts of individuals (models in the mind) and outer world scripts (models in the world)” (Clausen,
2003:63). These world scripts are properties of 'mind in society' (Verschueren, 96:592; 99; Vygotsky,
78). Frame analysis has been employed in ethnographic news production studies as it is believed to
bring insights into the principles of organization that underlie the selection and definition of news
events (Tuchman, 72, 78). The way news workers perceived and framed the significance of the Hong
Kong handover is traceable through conceptualization patterns of social structures, processes and
relations, which underlie the handover narratives, such as group relations, identity formation,
nationalism, colonialism, political ideologies like communism and democracy.

As news stories are produced from within a specific interpretative framework, reporters and editors
alike are not only mediators of input material, but also ‘managers of meaning’ (Clausen, 2003:236).
News points out problems and achievements of society and creates common realities. It helps to
develop and sustain ‘imagined communities’ (Anderson, 91) and in doing so, it positions ‘us’ in relation
to ‘them’ and to changing identities of the self. This study addresses the question whether
categorization processes of ‘us’ and ‘them’ are sustained in the journey from source text to output text.
Are the in- and outgroups constituted of the same participants in both papers and is there any
divergence between in- and output? To answer this question, the study combines a text analysis with
other qualitative methods, such as interviews with the editors of both newspapers. When investigating
diverging categorization processes between input and output stories, various modes of transformations
are to be considered. The analysis thus examines the entextualization process (Bauman & Briggs, 90;
Silverstein & Urban, 96) or how the source text is ‘embedded into’ the target text (Fairclough, 95:68).
Therefore, it looks into the linguistic ‘uptake’ (Bell, 91) of wire stories by newspaper editors. Examples
of linguistic changes are switches in syntactic position, selections and deletions, relexicalization
(Halliday, 76), reformulations, dilution of expressions of causality or agent deletion with reinterpretive
explanations of events described in the original text as a result (Trew, 79:103). In some cases the
rewording maintains the original ideological line while in others it involves ideological transformation.
To determine ideological significance in transformation, the change should not be a one-off occurrence
but constitute a systematic pattern or structured sequence of changes. This is, according to Trew, the
first premise from which an analysis of the ideological character of newspaper discourse should start. A
second premise is that “ideology is best understood not by analysis of given texts, but by analysis of the
processes of which the texts are a part. [...] The field of analysis therefore contains sequences of texts
and related discourses, representing discourse in progress” (79:154-155). Yet another premise is that

4 In discourse analysis based on cognitive psychology, this term is referred to as ‘mental scripts’, or ‘cognitive/emotional

conceptualization patterns’ (Schank & Abelson, 77; Goffman, 86; Graber, 84; Van Dijk, 89).

NEF

Lams, Lut. (2009). Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? NT&T Working Paper Series,
5, 1-20. Contact and copyright: Lut Lams, Hogeschool-Universiteit Brussel, Belgium. Lut.lams@hubrussel.be.



Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? 5

“Ideological difference does not simply consist in variation, with the existence of separate texts
and discursive practices expressing distinct ideologies, but it involves also ideological conflict
of various modes. [...] This includes lexical variation, where the occurrence of one option
involves the rejection of known alternative options, the use of the same word with different
meanings and overt conflict, manifested linguistically in ways that mark terms as unacceptable
[...]” (79:155).

The process of selecting and rejecting information is part of a larger knowledge negotiation, depending
on personal experience and ability to prioritize and contextualize information (Clausen, 2003:128).
Selection processes not only involve choice of people and views quoted but also choosing one meaning
over another. This negotiation happens on various levels: (a) between the writer’'s own preconceived
ideas (mental frames) and actual experiences of the event; (b) between reporter’s/editor’s perceptions
and preconceptions of colleagues and superiors/publishers; (c) between own understanding of
experience and stories of competitors (Clausen, 2003:202). It is this feature of language negotiability in
the process of meaning generation, which is deemed to be of crucial importance in a pragmatic
language analysis (Verschueren, 2001:29).

1.2. News flow and domestication of international news events

Even though media conglomerates have enormous potential to transform regional events into global
media events, these occurrences may still be told through domestic lenses, marked with an imprint of
their political systems and ideological beliefs. As Cohen et al (96) point out, the same event may be
given distinct media representations by various nations through the prisms of their dominant
ideologies as defined by power structures, cultural repertoires and politico-economic interests.

This constitutes the core of what Lee et al. (99) call ‘news domestication’, i.e. treating international
news as a variation of domestic themes in consonance with national interests and the foreign policy
agenda of home countries. When applied to the journey from an international wire story to the final
newspaper narrative, domestication issues are particularly relevant. On this level a tension arises
between the notions of globalization or homogenization of global images and domestication or
heterogenization. International comparative studies state that a vast majority of ‘spot news’ items
originate from a limited number of international news agencies. In the news flow process there is a
historically rooted news dependency relationship between Asia (the former ‘periphery’ countries) and
Europe (former ‘center’)’.

Describing the situational context of news production processes, part two in this paper explores the
reasons of the Taiwanese English-language dailies’ heavy reliance on Western news agencies. Studies of
international news flow have found that, in the context of market-oriented media organizations,
proximity (geographical, psychological or cultural) is a major news value to determine which stories
get reported (Atwood &Bullion, 82; Stevenson &Shaw, 84). The relevance of the Hong Kong story to
the ROC home constituency is also confirmed by the large number of handover stories in the
Taiwanese media (Lams, 2004). For the English-language press, one may wonder whether the Western

5 Model of Mowlana in: McQuail &Windahl, 93

NEF

Lams, Lut. (2009). Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? NT&T Working Paper Series,
5, 1-20. Contact and copyright: Lut Lams, Hogeschool-Universiteit Brussel, Belgium. Lut.lams@hubrussel.be.



Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? 6

wire stories affected frames of reference. Paterson argues that “the agency material often constitutes
the bulk of a story, including the spin of the story” (98:85). As information wholesalers and agents of
globalization international news agencies are thus said to have considerable influence on national
media agenda setting with a homogenization effect as result. The domestication theory, on the other
hand, holds that production practices give global images local meaning. This begs the question to what
extent the catering to a domestic political environment and the political character of the media outlets
will prevail over this global impact of international agencies? As Clausen puts it, will the
homogenization of world audiences through mass media be met with different cultural filters or gate-
keeping mechanisms (2003:8)? Lie and Servaes emphasize that “globalization / localization is a linked
process, an interpretative process and a process of changes taking place in people's perceptions of time
and space” (2000:329) and point out the lack of insights into how the processes of cultural globalization
and localization actually operate in locally defined public spheres The present comparative study of
wire input and newspaper output stories provides a useful starting point to probe into these
interpretive processes.

2. Contextual factors influencing production processes

This section looks into the wider socio-political context at the time of the Hong Kong handover news
coverage in so far as it may have contributed to the mental scripts of the journalists and editors (2.1) as
well as into the professional and organizational background of the news workers (2.2).

2.1. Sociopolitical background influencing wider lines of vision

From a linguistic perspective, semantics can be said to play a dominant role in the Taiwan- China
relationship. How is China to be defined and who should have sovereignty over the island of Taiwan?
Both sides across the Taiwan Strait are extremely careful in phrasing policies, because the ‘wrong’ use
of territorial references to ‘country, state, province, nation’ can spark a cross-strait crisis instantly.
Before looking at how both sides perceive the issue, a historical outline should clarify the diverging
perspectives.

At the risk of oversimplifying the historical roots of the cross-Strait issue, it can be argued that the
most salient point of conflict between the two territories is to be traced back to 1949, when the ruling
Kuomintang government of the Republic of China (ROC), headed by General Chiang Kai-shek, lost the
mainland to the Communist Party in the Civil War and retreated to the island of Taiwan. This year
marks the establishment of the Communist-led People’s Republic of China under the leadership of
Chairman Mao Tse-tung. Meanwhile, General Chiang Kai-shek continued his nationalist regime on the
island of Formosa (Taiwan), which thus became the only representation of the ROC. The 1.5 to 2
million mainlanders who followed in the general’s footsteps, were led to believe Chinese territory
would some day be recovered. Clashes with the local population on Taiwan were of a cultural as well
as political nature, as Chiang installed martial law and Taiwan was subjected to several decades of
‘White Terror’ (Lams, 2004; Peng,72). Whether Taiwan at that time belonged to the ROC is the topic
of historiographical debates, depending on varying interpretations of international treaties vaguely
touching upon the fate of Taiwan after the surrender of its Japanese colonizer in 1945. Although
Formosa was in theory left ‘undecided territory’ (Kerr, 66), as it was not specified who Japan had to
return Taiwan to, in practice, it was generally deemed part of the ROC and enjoyed international

NEF

Lams, Lut. (2009). Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? NT&T Working Paper Series,
5, 1-20. Contact and copyright: Lut Lams, Hogeschool-Universiteit Brussel, Belgium. Lut.lams@hubrussel.be.



Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? 7

diplomatic recognition, with a seat in the UN Security Council as the sole representative of China.
When in the seventies it became clear that the communist government on the mainland was there to
stay and the ROC had not been able to recover the mainland, most countries switched diplomatic
allegiance to the PRC for pragmatic reasons. The ROC was no longer viewed as the representative of
China in the UN, but the representation in the international community of Taiwan and its 20 million
inhabitants was not explicitly broached. This explains the repeated requests by Taiwan since the
nineties to participate in international organizations, such as the WHO. The absence of international
breathing space also clarifies why some pro-independence voices argue that the Taiwanese citizens
were kept hostage and denied UN representation by the Kuomintang’s adherence to its principle of
representing China.

After this historical intermezzo we can now elaborate the various perspectives on both sides of the
Taiwan Strait. Since 1949, the People’s Republic of China (PRC) has viewed the island as a ‘renegade’
province occupied by an ‘illegitimate’ government. In Taiwan or the Republic of China (ROC), there
are various lines of thinking in this respect with two major orientations carried by the two main
political alliances, the blue group, consisting of the KMT (Kuomintang) and its allies, and the green
group, comprising the DPP (Democratic Progressive Party) and some affiliated parties. The news
articles under investigation for this study (1997 Hong Kong transition) find themselves in the midst of
a democratization process started since the late eighties and consolidated in 2000, with the peaceful
government transfer after a one-party rule of 50 years.

The two main ideological creeds broadly run as follows. From 1949 until 1991, the Kuomintang held
that the ROC represented all of China. In 1991, the KMT government on the ROC formally abandoned
the myth of representing the entire territory of China and recognized PRC representation of mainland
China. Beijing did not reciprocate by recognizing the ROC as the legitimate regime on Taiwan. The
KMT still hopes that China can be reunified in the future under a democratic system. The main
stumbling block for unification, in the eyes of the KMT, is the PRC’s adherence to communism.
Although its former Cold War rhetoric along the antagonizing lines of ‘Red Bandits versus Free China’
disappeared, its discourse throughout the nineties still centered around the Cold War polarization of
the communist ‘them’ versus the democratic ‘us’.

In a non-political sense, the KMT stresses the historical, cultural, linguistic and ethnic ties between
both sides of the Taiwan Strait. This China-centric position holds that there is only one China in the
world, though in actual fact this is only a cultural China, a geographical China. For proponents of
unification, it is a future China, as for the time being, politically there are still two legitimate Chinas or
regimes (PRC and ROC). For those who harbor a Taiwan-centric feeling the island of Taiwan has a
separate history with socio-political, cultural, and ethnic differences from the mainland. These
Taiwanese citizens emphasize a local identity, featuring a pluralistic, multicultural and democratic
society, and resist any attempt to classify Taiwan as part of China.®

¢ According to Peng, “The last fifty years have further shaped this distinctive identity of all the inhabitants of Taiwan (including
the mainlanders who arrived since 1945), which makes the “inhabitants of Formosa as Chinese as Americans or Australians are
British” (Peng, 72:241).

NEF

Lams, Lut. (2009). Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? NT&T Working Paper Series,
5, 1-20. Contact and copyright: Lut Lams, Hogeschool-Universiteit Brussel, Belgium. Lut.lams@hubrussel.be.



Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? 8

These divergent ideological orientations underlie lexical choice-making in denoting the mainland
(“Mainland China”, “PRC”, “China”) and the island territory (“Taiwan”, “ROC”). 7 For lack of historical
background knowledge, some language users in the foreign community are not particularly aware of
the political and cultural implications of a particular choice for one of the alternatives. Others
intentionally reserve the terms ‘China’ for the PRC and ‘Taiwan’ for the island, thus making political
statements. The English-language dailies 7aipei Times and Taiwan News (formerly the China News)
were the first papers to consistently make metapragmatic distinctions between both terms (‘China’ and
‘Taiwan’), one proper noun excluding the other. A last category of interpreters consists of those who
take an a-political approach and choose to use ‘China’ in an exclusively cultural sense, which embraces
Chinese societies everywhere. In doing so, they acknowledge that there is a distinction between the
political concept of ‘country’ and cultural notion of ‘transnational civilization and heritage’. For this
category of users, lexical variation between the terms ‘China’ and ‘PRC, mainland China’ is thus
inspired by the semantic distinction between ‘China’ as a cultural concept and ‘mainland China’
referring to the regime on the mainland. A consistent choice for one of these lexical alternatives is a
hint to implicit meaning generation concerning identity and nation-building in the Taiwan Strait issue
(Lams, 2004). These findings have been confirmed by the growing trend since the late nineties to
replace the term ‘ROC’ by ‘Taiwan’ and ‘mainland China’ by ‘China’ (Lams, 2006).

2.2. Situational context of the production process

In examining news production processes special concern should go to the situational process of
reporting. As news is a collective and organizational product, it is shaped by occupational practices in
an institutional setting with specific performance demands as well as limits of time and resources. One
thus has to look into the house ‘production formula’ which can be defined as the ‘shared values and
criteria of news producers, and their collective strategies in making news’ (Clausen, 2003:72). This
section of the paper first discusses the general media landscape in the nineties before looking into
particulars of the English-language press, such as ownership structures, mission statements, target
readership, ideological stance, and reasons of high number of wire stories. A more extensive
elaboration of professional and organizational context can be found in Lams (2004). The following
paragraphs equip the reader with essential background for the editorial changes between input and
output narratives, as outlined in part three.

2.2.1. Partisan press and political bias in new forms

The emergence of partisan newspapers in the ROC can be considered as a positive move from a
totalitarian media system until the late eighties to an open and liberal media system as it has created
space for a plurality of voices. Yet, despite the increased scope for government criticism since the late
80s, genuine media pluralism around the time of the Hong Kong handover still appears to be hampered
by state power in combination with the newly emerged phenomenon of ‘market censorship’. The
excessively rapid expansion of the media after the lifting of the martial law in 1987 led to

7 By using all terms interchangeably (‘mainland China, PRC, China’ for the mainland and ‘ROC, Taiwan’ for the island) we avoid
an explicit choice.

NEF

Lams, Lut. (2009). Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? NT&T Working Paper Series,
5, 1-20. Contact and copyright: Lut Lams, Hogeschool-Universiteit Brussel, Belgium. Lut.lams@hubrussel.be.



Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? 9

overcrowding?, fierce competition®, market saturation, and escalation of operating costs. This resulted
in monopolization and a wave of buyouts and takeovers. Only business tycoons were able to
accumulate enough capital to invest in the growing media industry.

2.2.2. Ownership of the English-language press

THE CLEAR LINK BETWEEN MEDIA OWNERSHIP AND POLITICAL PARTY AFFILIATION IN THE CHINESE-
LANGUAGE MEDIA AS WELL AS BETWEEN THE PUBLISHER'S PROVINCIAL ORIGIN (“WAISHENG-REN’ VERSUS
‘BENDI-REN’1%) AND POLITICAL STANCE IS PARALLELED IN THE ENGLISH-LANGUAGE PRESS.!! BOTH THE CHINA
POST AND THE CHINA NEWS WERE FORMERLY OWNED BY WAISHENG-REN FAMILIES ROOTED IN THE
MAINLAND, AND STARTED OFF UNDER THE GOVERNMENT INFORMATION OFFICE (GIO). AT THE TIME OF THE
HONG KONG HANDOVER IN 1997, THE CHINA POST’S PUBLISHER AND CHAIRMAN WAS THE SON OF THE
FOUNDER WITH CLOSE LINKS TO THE KMT. WHEN THE CHINA NEWS RAN INTO FINANCIAL DIFFICULTIES IN
1996, IT RECEIVED LARGE CAPITAL INJECTIONS BY A LOCAL FOOD AND BEVERAGE CONGLOMERATE WITH A
STRONG TAIWANESE IDENTITY, BUT THE MANAGEMENT WAS STILL LEFT IN THE HANDS OF A PUBLISHER WITH
KMT TIES. IN 1998, WHEN THE CHINA NEWS’ EDITOR-IN-CHIEF MOVED TO THE NEWCOMER IN THE MARKET,
THE TAIPEI TIMES, THE POSITION WAS FILLED BY AN EDITOR WHO CHANGED THE EDITORIAL STANCE BACK TO
THE OLD KMT-LINE. THE PAPER’S NEXT BIG SHAKE-UP WAS THE MAY 1999 BUYOUT BY THE FOOD COMPANY,
WHICH PROMPTLY CHANGED THE NEWSPAPER’S NAME INTO 7A/WAN NEWS. SINCE THE TAKEOVER, THE
EDITORIAL SLANT CHANGED AGAIN, WHICH POINTS AT THE CLOSE RELATIONSHIP BETWEEN OWNERSHIP AND
POLITICAL INFLUENCE ON EDITORIAL POLICY. THE HONG KONG HANDOVER STORY FALLS IN THE MIDDLE OF
THIS TRANSITION PERIOD FOR THE CHINA NEWS.

8 In 1999, Taiwan, with a population of 22 million people, had 121 radio stations, 140 cable TV
operators with 70 channels, 384 newspapers, 242 news agencies, and 6463 magazines (“Internet
Monthly Bulletin: D-4 Mass Media Services”, Taipei: Directorate-General of Budget, Accounting and
statistics, 23/03/01).

® The competition war grew so fierce that the paper market started giving away free prizes, a
phenomenon that is not uncommon to Western newspaper readers. Teng (97) points out how in one
promotion, anyone ordering a three-year subscription for NT$16,000 could buy an NT$ 32,000
motorcycle for half price or in other words could buy a motorcycle, thereby getting three years of
newspapers for free.

10 The term ‘Waisheng-ren’ (literally “People from other provinces than Taiwan’) refers to that part of
the Taiwanese population, which came from the mainland since 1945 along with their descendants.
They are distinguished from the ‘Bendi-ren’, the local population already residing in Taiwan before the
waves of Waisheng-ren arrived after the second World War.

1 Provincial origins may inform us about political allegiances since the former are commonly believed
to affect political stance and ideological beliefs about identity and cross-Strait issues. This does not only
hold for publishers but also for Taiwan journalists, who are over-represented by those of Mainland
origins (‘Waisheng-ren’) (Lo, 98). A survey of Taiwan journalists conducted by Lo, revealed that 48% of
the examined journalists identified themselves as Mainlanders compared with 14% of the total
population claiming mainland origins. About 51% of the journalists identified themselves as Taiwanese
compared with 84% of the total population. Taiwanese and aboriginal journalists were thus all under-
represented.

NEF

Lams, Lut. (2009). Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? NT&T Working Paper Series,
5, 1-20. Contact and copyright: Lut Lams, Hogeschool-Universiteit Brussel, Belgium. Lut.lams@hubrussel.be.



Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? 10

2.2.3. Raison d’étre of the English-language dailies and target readership

The China Post was founded as a “channel of communication between the foreign residents and the
local populace” (Chu, 82). The objectives of the China News were “to keep both Chinese and non-
Chinese readers informed about international affairs” and “to make the increasing number of foreigners
in Taiwan aware of local developments”!2. The mission statement of the Taipei Times, published on 14
June 1999 and closely affiliated with the Taiwan-centric Chinese-language daily, the Liberty Times,
argued that Taiwan was in need of a paper that would help Taiwan stand up and speak its mind in the
international community, using English “both to take Taiwan to the world and bring the world to
Taiwan”, a function which was not served by the Chinese papers. The 7aiper Times would “unlock the
Taiwan experience to the world” (Teng, 99). Significantly, one of its first foreign editors was Anthony
Lawrance, the editor-in-chief of the China News at the time of the handover.

In the course of 50 years of history, the intended readership changed both for the China Post and the
China News from an exclusive focus on the foreign community in Taiwan to a mixed readership of
foreigners and local population. Anthony Yuen, former editor-in-chief of the 7aiwan News, and
Patrick Kearns, assistant managing editor at the China Post, both assert that the category of students of
English, gradually made up the lion's share of readership.'® However, Anthony Lawrance, former
editor of the China News at the time of the Hong Kong handover, insisted that the main target
readership for all their stories remained the foreign community.!*

2.2.4. Ideological stance of the English dailies

Bringing objective information appears to be an essential ingredient of self-perceived journalistic ethos.
This professed objectivity is clear from the 13 May 1999 edition of the 7aiwan News, writing that
“Though initially only a crude mimeograph publication, the China News soon became trusted as an
objective and accurate source of information” and the following message features on the China Post’s
website:
“With our 24-hour newswire network and team of seasoned journalists, the China Post
delivers the latest breaking news and info from around the globe with persistent accuracy and
objectivity. In line with our founders' commitment to unbiased reporting, the China Post
continues to bring comprehensive news to our readers without the industry puffery or
political slant’.

Yet, the ardent resistance by the China Post to change its name, against the backdrop of the name
change of China News into Taiwan News (1999) and the government publication China Review into
Taiwan Review hints at a China-centric orientation, which is confirmed in our text analysis. Similarly,
the swing to a pro-independence stance in 1999 in the China News, promptly changing its name into
Taiwan News, rested on new management by the local food company, which turned over ownership to
a DPP hardliner with a staunch ‘Taiwan-first’ ideology. 1

12 The Taiwan News, 13 May 1999

13 Interviews with author, April 1999

4 Interview with author, May 2001

15 This was confirmed in an interview with Rex Wang, the editor-in-chief and Vice-President of the 7aiwan News, as from July
1999 (29 May 2001).

NEF

Lams, Lut. (2009). Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? NT&T Working Paper Series,
5, 1-20. Contact and copyright: Lut Lams, Hogeschool-Universiteit Brussel, Belgium. Lut.lams@hubrussel.be.



Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? 11

Concerning the professional and organizational situation in which the managing editor of the China
News operated at the time of the Hong Kong handover, Lawrance insists that he was the person to sign
off on the final copy. Even though management in 1997 was still in hands of KMT supporters, he was
given complete editorial freedom. In his opinion, this differentiated their newspaper from the China
Post, where the publisher's son, as the ‘editor-in-chief ran the paper according to the old KMT ‘Great
China’ idea. Lawrance argues that the China News was in better touch with Taiwanese ‘mainstream’
opinion, which opposed autocratic regimes in the interest of the Taiwanese people themselves. Thus,
whilst both the China Post and the China News were anti-PRC and held that Taiwan was not Hong
Kong, their underlying reasons differed. Whereas the China Post was pushing the official ROC view,
focusing on the legitimacy of the ROC regime which had been in existence since 1915, and a
commitment to the reunification of a ‘divided China’, the China News was saying that the majority of
Taiwanese people and their democratically elected leader did not want to have anything to do with the
PRC under the “one country, two systems” principle.

Both papers follow the AP style-guide for editorial directives and they have their house style guide for
spelling, proper use of titles, and group labeling. A directive on editorial policy by Jason Blatt, editor at
the China Post at the time of the Hong Kong handover, discusses the use of ‘Taiwan’, ‘/ROC’, ‘Mainland
China’, ‘communist China’. The interview with Anthony Lawrance of the China News clarifies his
rationale for editorial policy regarding these terms. He maintains that “Taiwanese people” should not
be referred to as “Chinese”. Kearns, editor at the China Post at the time of the interview, claims that
whereas the China Post stance used to be pro-KMT, it had adopted a more neutral ideology than most
other Chinese papers by the time of the handover.!® Justification for use of terms such as ‘ROC’ and
‘Mainland China’ was that they wanted to adhere to historical references and the way words were used
in the official Chinese language. Lawrance noted the following on the different approach between the
China Post and the China Newsin referring to the Beijing leadership:
“The China Post often used to talk about the communist dictatorship in Beljing, whilst the
China News tried to avoid that kind of word. If we ever had to do characterizations of China,
it would be along the lines that they are dictators, not that they are communists. China is not
communist, it went out a long time ago’.

This editorial position explains the distinctive treatment of the wire versions in the descriptive
characterization of the ‘communist’ other.

2.2.5.Reasons for the high number of wire stories in the English-language dailies

Only a handful of self-generated news stories are written by staff writers in the China Post and China
News. Lawrance pointed out that the ratio of own stories versus borrowed material was a matter of
resources. Apart from the lack of financial means to post correspondents abroad and to pay for qualified
personnel with not only a journalistic background, but also the necessary language skills and a good
grasp of the local way of life, other factors play a role, such as the high turnover of foreign editorial

16 Tt has to be acknowledged that in contrast to Lawrance, who had left his editorial position at the time of the interview, Patrick
Kearns was still working as editor at the China Post when interviewed.

NEF

Lams, Lut. (2009). Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? NT&T Working Paper Series,
5, 1-20. Contact and copyright: Lut Lams, Hogeschool-Universiteit Brussel, Belgium. Lut.lams@hubrussel.be.



Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? 12

staff, and the absence of an English speaking environment as is the case in Singapore, the Philippines or
Hong Kong. An extra problem arises with the costs and difficulties involved in producing good
translations from Chinese news articles.

3. Textual analysis wire input / final newspaper output

Copy flow between newsrooms is rather complex. Unfortunately, the different steps in the editing
process at the two newspaper outlets under investigation are untraceable, as in 1997 input stories of the
wire services were kept only one week at the China Post and three weeks at the China News and
editorial changes of originals written by reporters were made electronically without leaving any trace.
For our research the original input had to be retrieved from the archives of the Western wire agencies.
In total there were 256 wire stories, 71 for the China News (CN) and 185 for the China Post (CP), the
latter newspaper counting more pages. As most wire stories originated from Reuters and Associated
Press (AP), we contacted both Taipei branches and were granted access to the archives of AP by
Bureau Chief, William Foreman, who explained the basics of how to browse the AP archives.’” Yet,
tracing the right input story as well as the final input version felt like looking for a needle in a haystack,
given the countless stories about the handover in the AP database, the lack of titles or diverging titles
from the headlines in the papers, different versions of the same accounts (several leads or intermediate
texts), different dates, and cryptic codes as to the history of the story. In some cases the final input
story was just irretrievable, while all the same allowing for possible oversight of the right copy, given
the time constraint to use the editor's database, as long as a PC was available in the hectic working
environment at the news agency!8. It should be noted that training is called for to decipher all codes
marking the article as well as the history of its genesis.

The first part briefly sketches differences in output of both dailies stemming from the same input. This
is followed by an outline of changes between text pairs, comprising input (AP accounts only) and
output.

3.1. Divergence CP /CN perspective in news accounts from the same input stories

This section discusses dissimilarities between the CP/CN perspectives in accounts stemming from the
same original input story. The availability of the original input from the Associated Press allowed an
investigation into agency of amendments. Variations in terms of stylistic tone, choice of quotation,
semantics in lexical and syntactical options, insertion/deletion of information, headlines and page
placement were all taken into account. The analysis reveals consistent linguistic strategies that encode
diverging perspectives as well as minor variations, which reflect non-ideological variability in the
process of newspaper production.

17 The incumbent Reuters Taipei Chief of Bureau could not grant us access to the Reuters files without a lengthy and costly
training service of how to decipher a complex coding system in their archives.
18 We are most grateful to the Taipei AP Bureau Chief, William Foreman, for granting access to the database.

NEF

Lams, Lut. (2009). Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? NT&T Working Paper Series,
5, 1-20. Contact and copyright: Lut Lams, Hogeschool-Universiteit Brussel, Belgium. Lut.lams@hubrussel.be.



Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? 13

Ideologically inspired editorial processing is exemplified by lexical variants between ROC’ and
‘Taiwan’, ‘mainland China’ and ‘China’, ‘reunification’/’unification’'® in the CP and CN respectively, as
well as differences in descriptive specifications of China. Ideological implications of these variations
have been explained above. The CP displays a 100% consistency over the entire corpus in its
differential use of ‘China’ and ‘mainland China’. Comparison of a CP and CN story originating from
the same input source? illustrates this ideologically-driven denotational choice. Depending on the
contextual semantics underlying the term ‘China’, the CP either leaves the original phrasing intact,
such as ‘rejoined China’ and ‘on the Chinese side’, which both refer to cultural China, or changes
“China” into “PRC”, “mainland China”, or “Beijing”, as in ‘Main/and Chinese President’, which relates
to the political regime on the mainland. Most indicative of the pro-cultural China ideology underlying
this labeling practice of the CP is the change of ‘anti-China demonstrations’ into ‘anti-Beijing
demonstrations’. The CN retains the term ‘China’, as it is used in the AP stories.

Concerning the reference to the island, rarely does the CN use the official noun ‘ROC’ except in
quotations. Similarly, the consistent preference for terms like “Taiwan” and ‘Taiwanese’ instead of
“ROC” and ‘Chinese’ in the CN reveals ideological investment in the sense that these categories are
mutually exclusive, especially since the alternative appellation for citizens on Taiwan (‘ROC nationals’),
as they are called in the CP, is rejected. Consistency in this type of editorial amendment is most salient
in the accounts “Five nations offer visas from Taipei” ( China News, 2/7, p. 2) and "ROC welcomes
changes of distribution points’ (China Post, 2/7, p. 20), both originating from CNA, the official news
agency in Taiwan.?! The CP includes the indirect complement ‘to ROC nationals’ whilst this is missing
in the CN. Similarly, reference to ‘ROC nationals’ in the CP is replaced three times by the denotation
‘Taiwanese’ in the CN and the term ‘ROC visitors’ in the CP becomes ‘Taiwanese visitors’ in the CN.
‘Relations with the ROC’ in the CP are termed ‘relations with Taiwan’ in the CN. Also the headlines of
these two articles choose different terms for the authorities on the island: ‘ROC’ (CP), ‘Taipei’ (CN).
Similar to the above example of referential choices concerning “China”, a comparison between these
two texts reveals differentiation between ‘mainland Chinese rule” in the CP and “Chinese rule” in the
CN.

In its predicational practices in describing China, the CP repeatedly adds the attribution ‘communist’ to
the original version. As the AP input stories are available for comparison, agency for this
transformation can be attributed. This transformation is a recurrent and most eye-catching feature of
the CP’s editing process. Even within the same text, one can find multiple additions of the qualification
‘Communist’ (e.g. ‘The communist Chinese flag’, ‘communist Chinese troops’).?

19 Clearly one of the papers changed the input version, as this term does not feature in a quote. The reiterative ‘re-unification’
carries a presupposition about the original state of affairs, viz. Taiwan used to be part of China, and thus naturalizes the need for
unification by foregrounding the previously unified state. The term ‘unification’, on the other hand, starts from another premise,
that two separate entities might unify on an equal footing.

20 “British bade farewell as Prince, Patten sail into night’, China News, 1/7, p.1; “Chinese resume Hong Kong sovereignty as
Prince Charles, Patten board Britannia’, China Post, 1/7, p.1; “Hong Kong returns to China’, Associated Press, Thomas Wagner,
30/6

2 The Central News Agency was established by the Kuomintang Party and became autonomous in 1996, no longer receiving
donations from the KMT. This implies that some remnants of KMT ideology might underlie the CNA stories and linguistic
choice-making might still be congruent with the official use, e.g. in labeling practices of ‘ROC’ and ‘mainland China’.

22 The above-mentioned comparison between the CN and CP articles originating from the same AP input is a telling example of
this editorial intervention. See footnote 21.

NEF

Lams, Lut. (2009). Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? NT&T Working Paper Series,
5, 1-20. Contact and copyright: Lut Lams, Hogeschool-Universiteit Brussel, Belgium. Lut.lams@hubrussel.be.



Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? 14

Ideological differences also appear in choice of quotes from the same input version.?? Additionally,
retention or deletion of propositions concerning certain themes tally with the newspapers’ overall
discursive hierarchy of themes.?

Non-ideological variations relate to structural concerns, such as spatial constraints, paragraph
restructuring for cohesion, style embellishment, grammatical considerations, consistence with house
style. The CN, for example, consistently adheres to tense transformation rules in reported speech,
whereas the CP prefers to use the simple present to show that the events are still in effect at the time of
writing and to bring the story closer to the reader, which enhances the news values of proximity and
timeliness. Editorial consistency is also evident in the structural mechanisms of temporal references.
The CP uses calendar time indications (e.g. ‘on Tuesday’) whereas the CN prefers deicticals relative to
the publication date (‘yesterday’). As the CP usually inserts datelines for news agency stories, the
calendar indication avoids confusion that deicticals might cause. The CN does not include any datelines.
Therefore, the change of absolute time references in the wire stories into deictical shifters should not
normally hinder interpretation.

3.2. Comparison input stories from Associated Press news agency and output stories in CP/CN

In total, we were able to retrace the input versions of 27 CN/CP stories in the AP archives.?” Ten
articles were common to both the CN and the CP, stemming from five wire stories sent to each
newspaper. For one of the stories, different input versions must have been received. Twelve articles
featured in only one of both papers (four in the CN and eight in the CP) and five articles gave rise to a

problematic comparison, probably owing to a lack of final input version (four in the CN and one in the
CP).

The comparative analysis for the non-problematic cases reveals the following findings. The
ideologically most significant divergences between in- and output are situated in the thirteen CP
narratives, which have all undergone consistent amendments of the term ‘China’ depending on context.
Other results indicate that most articles either run the input story verbatim (including typographical
errors?®) or delete some paragraphs or individual sentences. Deletion of entire paragraphs may be
inspired by structural reasons of space constraints or concerns of overall coherence, as some comments

2 In the news account “Jiang hails Hong Kong handover as Chinese triumpl” (CP, 1/7, p.1), the CP foregrounds direct quotes of
President Jiang referring to Chinese nationalist issues, such as China’s unity and drops the quotes where Jiang pledges to
maintain Hong Kong’s way of life, as they appear in five extra paragraphs in the CN.

24 For example, the AP descriptions of ‘the dwindling British Empire’ are kept in the CP, given its special interest in the ‘end-of-
empire’ angle to the handover story. They are deleted in the CN. Other instances are the retention of the CP of themes about the
arrival of communist Chinese troops and anti-Beijing demonstrations, which are deleted in the CN. (“British bade farewell as
Prince, Patten sail into night’, CN, 1/7, p.1; “ Chinese resume Hong Kong sovereignty as Prince Charles, Patten board Britannia’,
CP, 1/7, p.1; “Hong Kong returns to China’, AP, 30/6, Wagner, T.).

% For the period under investigation, a total of 52 articles originate from AP wire accounts, 20 and 32 for the CN and CP
respectively.

26 The following clause found in both versions, “Investors will be also be able to ...” [author’s mark] illustrates how texts travel
between newsrooms electronically and do not have to be retyped. The input version is simply taken over entirely or pasted into
the new text. The situational context as outlined above (e.g. time constraints, lack of staff) must be at the origin of this editorial
neglect.

NEF

Lams, Lut. (2009). Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? NT&T Working Paper Series,
5, 1-20. Contact and copyright: Lut Lams, Hogeschool-Universiteit Brussel, Belgium. Lut.lams@hubrussel.be.



Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? 15

digress from the topic at hand. Alternatively, the topics may not be deemed important or newsworthy
enough or may not fit the thematic hierarchy in the overall newspaper’s coverage of the handover.?

Minor amendments in temporal references as well as in syntax appear. In the nine CN articles, there
are two 'straight lifts' (identical accounts), one of which includes an original typo, and five stories with
adjustments in temporal references (absolute time indication is substituted by relative shifters). Two
other articles show syntactical changes.?® Editorial amendments may have been made to reduce the
length,” to maximize news value, to make the writing more crisp and compelling, to clarify, simplify
or to standardize the language according to the house style.

The trajectories between input and output can be divided into five categories: (1) straight lifts
(facsimiles); (2) nearly identical stories, but with ideologically significant lexical substitutions and
minor syntactical and deictic changes; (3) deletion of information; (4) same source but different input
version (different ‘leads’)®’; (5) problematic comparison, because of significant change in tone, owing
to ideological editorial intervention or missing final input version.

To exemplify the second category, we briefly examine the changes between the following two
texts , “Fear not the PRC, allays Hong Kong executives” (China Post, 30/6) and “HK executives, US
academics calm post-1997 fears’ (AP, Terril Yue Jones, 26/6). The in- and output stories are virtually
identical, barring the most significant pattern of lexical amendments to the term ‘China’. Depending on
the context, the term ‘mainland’ has been added nine times. This consistence is striking in that it takes
precedence over stylistic concerns, as in “60 percent of mainland China’s exports and 50 percent of
U.S.-mainland China trade”. In two instances the name ‘China’ has been metonymically substituted by
‘Beijing’, each time preceding nouns with negative connotations, like ‘takeover’ and ‘communist’. The
only instance where ‘China’ has not been altered, even if it denotes the PRC only, occurs in a direct
quote, which the CP duly does not alter.

The following paragraphs take a closer look at articles belonging to the fifth category, which concerns
the problematic journey from the wire text “Beijing bids troops bound for Hong Kong a stern farewell’
(AP: C. Hutzler, 29/6) to the output text “China bids HK-bound troops farewell — Jiang Zemin sends

27 These three texts provide an illustration: “ Final marathon Legco session hears call for democracy” (CN, 29/6) / “ HK lawmakers
urge democracy in final session” (CP, 29/6) “Hong Kong lawmakers call for democracy in final marathon session” (AP: Kathy
Wilhelm, 28/6). Some paragraphs deleted in the CN have been retained in the CP, such as Hong Kong sensitivities about the
People’s Liberation Army (PLA) troops and their distrust of the Chinese military because of “vivid memories of the PLA’s 1989
crackdown on the pro-democracy movement in Beijing”. The CP adds extra comments about the PLA troops and its tarnished
image, as this can solidify the newspaper’s framing process of the negative ‘other’. This editorial move corresponds with the
general negative depiction mode in the CP of the ‘communist mainland’.

2 Grammatical amendments appear, for example, in reversing the order of finite verb and subject, following direct quotes or
adding a missing direct object. In one instance, a prepositional object, “the balcony of the legislature” replaces the shorter
attributive structure, the “legislature balcony”.

2 The China News does not print as many pages as the China Post.

% In the following texts, “Hong Kong reflects as page turns’ (CN, 1/7), “History turns another page — Varying moods of anxiety
and expectancy prevail’ (CP, 1/7), divergences between both newspaper stories are traceable to different input versions of the
same story “Hong Kong reflects and anticipates as history’s page turns’ (AP: John Leicester, 30/6). The AP second lead was sent
to the CP and lead three, written one hour and a half later, was transferred to the CN. Indications of the different input can be
found throughout the texts, e.g. extra direct quotes in CN only appear in lead three. A quote of Chris Patten in the CP has been
deleted by the AP reporter in lead three and thus cannot appear in the CN.

NEF

Lams, Lut. (2009). Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? NT&T Working Paper Series,
5, 1-20. Contact and copyright: Lut Lams, Hogeschool-Universiteit Brussel, Belgium. Lut.lams@hubrussel.be.



Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? 16

’»

military off to fulfill their ‘sacred mission’” (CN, 1/7). It illustrates transformation between several

leads or between input and output story.

The input text has been restyled and scrambled beyond recognition, except for some pointers that
indicate parts of this version have still been used as source for the output. Some paragraphs are taken
over literally or with slight alterations. Remnants of metaphorical language use in the original are still
present in the output, such as (a) ‘sea of uniforms’, depersonalizing the soldiers (CN, § 2; AP, § 5); (b)
people ‘streaming’ into the [Tiananmen] square (CN, § 12; AP, § 8).

Apart from the reshuffling of most paragraphs, many others have been either added or deleted. The
extra paragraphs in the CN highlight the tight security in the PRC and frame its authoritarian state
policy negatively by adding a quote of a dissident claiming that his phone line has been cut. The
appearance of the latter quote suggests that the rewriting process is not an editorial intervention of the
CN, but a restyling of the AP correspondent. If the CN had acquired this quote from another source,
the latter would have appeared in the by-line, which is common practice, also in the CN, when
combining data from different sources.

Most significantly, a different tone is adopted through representational processes describing the police
activities in Beijing. The CN suggests a forceful and imposing attitude of the police force. The police are
given negative semantic roles, since they are framed as agents to actions with negative connotational
value, such as ‘jogged in formation on to the square’, ‘gave a shout’, ‘started moving in waves across the
square’, ‘forcing out crowds’, ‘clear Tiananmen Square’. The intertextual echo to the collective
consciousness of troops forcing out crowds on Tiananmen Square in 1989 enhances the negative ring.
By contrast, the image of the police conjured up in the original AP version is less confrontational
(“Police kept a visible but low-key presence on Tiananmen and throughout the city. Six trucks for
paramilitary armed police waited behind the Museum of Revolutionary History”). Furthermore, it is
the crowds that, in the AP version, are syntactically placed in agentive position to force the police to
stop cars (“Crowds forced police to stop cars from coming within 3 kilometres”).

Another ideologically important element is the move of the illocutionary force of President Jiang’s
‘warning’ higher up the scale of authoritativeness into an ‘order’. The linguistic action verbial (LAV)
‘warned’ (AP) has been altered into ‘ordered’ (CN). Moreover, authoritarian attitude is highlighted in
the reiteration of the directive speech act, each time in a structurally parallel fashion, fronted to the
beginning of the sentence and paragraph. The AP version places LAVs like ‘warned’ and ‘exhorting
[the troops] only behind other complements or in a complement position. Whoever carried
responsibility for the changes -AP or CN- was metapragmatically aware of the difference in
illocutionary force underlying lexical choices such as ‘message’ or ‘order’. Even though responsibility
cannot be attributed with certainty to the CN for the amendments in this text, as the input version may
not have been the final one sent to the CN, the divergence between both versions at least indicates
linguistic strategies in the genesis of a text as well as the complexity of copy flow within and between
NeWSIooms.

NEF

Lams, Lut. (2009). Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? NT&T Working Paper Series,
5, 1-20. Contact and copyright: Lut Lams, Hogeschool-Universiteit Brussel, Belgium. Lut.lams@hubrussel.be.



Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? 17

4. Conclusion

Changes made to the source material provide clear evidence of the domestication process, provided this
concept is not defined along general ‘national’ lines as in Cohen et al. (96) and Lee et al. (99, 2000),
but narrowed down to smaller ‘home’ constituencies. The theoretical observation in Lee et al. (99) that
core national values are reinforced in international news reporting is only partly sustainable in the
Taiwanese case due to the problematic nature of core values in Taiwan. Even though there might be a
common understanding as to what constitutes the national interest, no consensus can be found
regarding the cultural self and the link between culture and nationhood. The wire stories are thus
domesticated in the narrow sense that transformations encode the cultural values of each newspaper
and its intended readership.

The present study provides tangible evidence of editorial policy, as laid out in the editorial ‘home style’
directives and confirmed during the interviews with the editors. Amendments to the original input
material support findings about meaning generation processes in our extended language pragmatic
analysis of ideological undertones in the Taiwanese English-language press (Lams, 2004). Based on the
mental scripts and cultural frames of the journalists and editors, the China News sets up the democratic
‘us’ against the autocratic ‘them’, but has abandoned all references to communism. The China Post, on
the other hand, has retained the former Cold War discursive antagonism against communist regimes,
which is most salient in its consistent transformations of input stories.3! Whereas the China Post
harbors ‘China first’ allegiances and implicitly privileges all frames of reunification with China over
commitment to local Taiwanese affairs, the China Newsis invested with a ‘Taiwan first’ perspective.

Regarding the tension between homogenization of global images and heterogenization and the effect of
communication flow from the West, the Taiwanese corpus largely follows perspectives embedded in
the Western wire stories, especially when compared with political and historical positions on Hong
Kong 1997 in the Mainland Chinese press, which primarily relies on local copywriters and the Chinese
Xinhua News agency. This cannot entirely be put down to the papers’ intended readership (partly
foreign community) or the Western origin of the articles. The same ideological orientation underlie
several news accounts and opinion articles written by local Taiwanese journalists as well as narratives
in the Chinese-language media in Taiwan. The particular view on the colonial history of Hong Kong
and the British legacy to the crown colony along with an admiration for the last Governor, Chris
Patten, standing up against the Beijing leadership in his fight for more democratic participation, was
part of the cultural frames making up the official ROC discourse as well as public opinion in Taiwan
civil society at the time of the handover and can therefore not be called a “‘Western’ derivative. In
addition, the study demonstrates that the handover accounts in the China Post/China News also
distinguish themselves from Western newspaper coverage on the handover. The particular preference
for some articles, paragraphs and propositions over others as well as the lexical emendations reveal
domestic variations of identical input and localization of the source material in consonance with the
newspapers’ editorial line.®?

31 Over the last decade, however, the outspoken anti-communist stance, which characterized the CP’s editorial line in 1997, has
made way for a more positive portrayal of common features between Taiwan and China in terms of cultural, religious, ethnical
and commercial ties (Lams, 2006:156).

32 For an account of thematic differences between the Western and the Taiwanese media coverage of
the handover, see Lams, 2004.

NEF

Lams, Lut. (2009). Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? NT&T Working Paper Series,
5, 1-20. Contact and copyright: Lut Lams, Hogeschool-Universiteit Brussel, Belgium. Lut.lams@hubrussel.be.



Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? 18

The analysis of a crucial juncture on the road to the final output stories in the Taiwanese English-
language press shows how social identities and group relations are either maintained from the original
input or reconstructed in congruence with the ideologies the newspapers assume they share with their
readership. Particularly the consistent amendments expose conscious audience design or
accommodation to the imaginary interlocutor. Non-ideological transformations, such as deictical
changes to absolute time references or temporal shifts in reported speech, relate to stylistic
considerations or house style directives. Deletions of paragraphs or propositions can either be
ideologically driven or based on structural considerations of coherence or space constraints. No general
conclusions on reasons for textual emendations between input and output can be drawn, as priorities
vary at different editorial offices, depending on social and institutional conditions controlling
production (organizational factors as number of copy writers, editors, size of news outlet and resources,
time constraints). Changes have to be analyzed case by case, and ideally, follow-up interviews with the
editors concerning every single change should be conducted. Given the time pressure in the production
process, this procedure would be too time-consuming for the editors. However, some follow-up
correspondence with the former China News and China Post editors was carried out and confirmed
our findings concerning reasons for editorial changes to group categorizations. Moreover, the
underlying conflict between two opposing perspectives concerning identity issues also manifested itself
explicitly in the metapragmatic marking of some terms as unacceptable in China Post editorials
published a few days after the period covered by the present corpus. But most significantly, it is the
consistency of some amendments to the original input, which provides clear evidence of intentional
meaning construction in the linguistic production process.

NEF

Lams, Lut. (2009). Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? NT&T Working Paper Series,
5, 1-20. Contact and copyright: Lut Lams, Hogeschool-Universiteit Brussel, Belgium. Lut.lams@hubrussel.be.



Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? 19

References

Anderson, B. (83) /magined communities: reflections of the origin and spread of nationalism.
London: Verso

Atwood, L.E., Bullion, ].]J. (82) “News maps of the world: a view from Asia. In L.E. Atwood,

S.J. Bullion, S.M. Murphy (eds) International perspectives on news. Carbondale &
Edwardsville: Southern Illinois University Press

Bauman, R. & C. Briggs (90) “Poetics and performance as critical perspectives on language and
social life”. In Annual Review of Anthropology 19:59-88

Bell, A. (91) The language of news media. London: Blackwell

Bruck, P.A. (89) Strategies for peace, strategies for news research”. In Journal of Communication
39:108-129

Chu, J.C.Y. (82) “Republic of China (Taiwan)”. In Newspapers in Asia. Hong Kong: Heinemann
Asia

Clausen, L. (2003) Global news production. Copenhagen: Copenhagen Business School Press

Clause, L. (2005) “Intercultural encounters in the global transmission of news”. In Nordicom
Review, 26 (2), pp.103-131

Cohen, A., Gurevitch, M., Levy, M., Roeh, I (96) Global newsrooms, local audiences: a study of
the Eurovision News Exchange. London: John Libbey

Fairclough, N. (92) Discourse and social change. Cambridge: Polity Press

Fairclough, N. (95) Media discourse. London: Edward Arnold

Fairhurst, G.T. & Sarr, R.A. (96) The art of framing: managing the language of leadership. San
Francisco: Jossey-Bass

Fowler, R., Hodge, B., Kress, G., Trew, T. (79) (Eds) Language and control. Boston: Routledge
and Kegan Paul

Goffman, E. (86) Frame analysis. An essay on the organization of experience. NY: Harper& Row

Graber, D. (84/90) Processing the news. How people tame the information tide. NY: Longman

Halliday, M.A K. (76) “Anti-languages”. In UEA Papers in Linguistics, 1, pp.15-45

Jacobs, G. (99) Preformulating the news: an analysis of the metapragmatics of press releases.
Amsterdam: J. Benjamins

Kempf, D. (97) “Television in Taiwan: the captive audience.” In China Perspectives, 13

Kerr, G.H. (1966) Formosa betrayed. London: Eyre & Spottiswoode.

Lams, L. (2004) Reporting the Hong Kong handover: a pragmatic analysis of news coverage in
comparative Taiwanese / Mainland Chinese perspective. Ph.D. Dissertation, University of
Antwerp

Lams, L (2006) “A pragmatic study into ideological investments of the ROC English-language
newspapers from a diachronic perspective”, in NCYU Inquiry of Applied Linguistics, 2006
Issue. Chiayi: National Chiayi University, pp.145-172

Lee, C.C., Pan, Z.D., Chan, M.]., So, C.Y.K. (99) “One event, three stories: media narratives of
the handover of Hong Kong in cultural China”. In Gazette, 61 (2)

Lee, C.C. (2000) “National prisms of a global ‘media event’. In J. Curran and M. Gurevitch (eds)
Mass media and society. New York: Arnold Publishers

Lee, C.C. (2001) “Through the eyes of US media: banging the democracy drum in Hong Kong”.
In journal of Communication, 51 (2)

Lo, V. H. (98) “The new Taiwan journalist: a sociological profile”. In D.H. Weaver (ed.) The

NEF

Lams, Lut. (2009). Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? NT&T Working Paper Series,
5, 1-20. Contact and copyright: Lut Lams, Hogeschool-Universiteit Brussel, Belgium. Lut.lams@hubrussel.be.



Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? 20

global journalist. New Jersey: Hampton Press Inc.

McQuail, D. Windahl, . (93) Communication models. NY: Longman

Paterson, C (98) “Global battlefields”. In O. Boyed-Barett & T. Rantanen (eds) The
globalization of news. London: Sage

Peng, Ming-min (1972) A taste of freedom. NY: Holt, Rinehart and Winston, Inc.

Schank, R.C., Abelson, R.P. (77) Scripts, plans, goals and understanding: an inquiry into
human knowledge structures. Hillsdale: Erlbaum

Silverstein, M., Urban, G. (96) “The natural history of discourse”. In M. Silverstein & G. Urban
(eds) Natural Histories of Discourse. Chicago: Chicago University Press. 1-17

Stevenson, R.L., Shaw, D.L. (84) Foreign news and the new world information order. Ames:
Iowa State University Press

Teng, S.F. (97) “Hard-pressed: Taiwan’s newspapers battle for readers” [Tr. by Phil Newell]. In
Sinorama, August

Teng, S.F. (99) “Paper chase: the competition heats up for Taiwan’s English readers”[Tr.
by Jonathan Barnard]. In Sinorama, June

Tuchman, G (72) Objectivity as strategic ritual: an examination of newsmen’s notions of
objectivity”. In American Journal of Sociology, 77, pp.660-679

Tuchman, G.(78) Making news : a study in the social construction of reality. NY: Free Press

Thompson, J (95) The media and modernity. A social theory of the media. Cambridge: Polity
Press

Trew, T. (79) “Theory and ideology at work”. In R. Fowler, B. Hodge, G. Kress & T. Trew (eds)
Language and control. Boston: Routledge and Kegan Paul, pp.94-116

Trew, T. (79) “What the papers say: linguistic variation and ideological difference”. In
R. Fowler, et al. (eds) Language and control Boston: Routledge & K. Paul, pp.117-156

Trew, T. (89) “Social cognition and discourse”. In H. Giles and R.P. Robinson (eds)
Handbook of social psychology and language. Chichester:Wiley

Verschueren, J. (96) “Contrastive ideology research: aspects of a pragmatic methodology”. In
Language Sciences, 18 (3-4)

Verschueren, J. (99) Understanding pragmatics. London: Arnold

Verschueren, J. (2001) “Predicaments of criticism”. In Critique of anthropology, 21 (1), PP.59-81

Vygotsky, L.S. (78) Mind in society: the development of higher psychological processes.
Cambridge, MA: Harvard University Press

NEF

Lams, Lut. (2009). Newspapers’ narratives based on wire stories: facsimiles of input? NT&T Working Paper Series,
5, 1-20. Contact and copyright: Lut Lams, Hogeschool-Universiteit Brussel, Belgium. Lut.lams@hubrussel.be.



